توسعهدهندگان ماینکرافت نسخه اسنپ شات جدیدی را با نام رسمی Minecraft 26.1 Snapshot 1 منتشر کردند. این بروزرسانی با بازنویسی سیستم نورپردازی، دیتادرایون شدن تریدها و رفع باگهای متعدد، تغییرات فنی مهمی را به بازی اضافه میکند.

ویژگیهای جدید
تغییرات
• ۴ تریدهایی که با هر villager profession باز میشوند، حالا با استفاده از دنبالههای تصادفی قطعی (deterministic random sequences) تعیین میشوند؛ مشابه سیستم لوت دراپها و برتر لوت
• الگوریتمی که سطح نور بلاک و نور آسمان را به میزان روشنایی نمایشدادهشده روی صفحه نگاشت میکند، بهطور کامل بازنویسی شده است
• یک لایت مپ دیباگ رندر جدید اضافه شده که میتوان آن را با کلید ترکیبی F3 + 4 فعال کرد
تغییرات الگوریتم لایت مپ
• الگوریتم جدید قرار است در مجموع تقریباً همان نتیجهی قبلی را ارائه دهد، اما:
• سادهتر و سرراستتر شده و چندین مشکل الگوریتم قبلی را برطرف میکند؛ این موارد در بخش باگهای فیکس شده در پایین فهرست شدهاند
• افکت دارکنس و افکت تیرهشدن دنیا در مبارزه با ویدر حالا در تمام دایمنشنها به یک شکل عمل میکند
• افکت نایت ویژن اکنون بهجای مقیاسدهی رنگهای نهایی، بهصورت ساده ambient light اضافه میکند
• این یعنی نواحی کاملاً تاریک دیگر روشنتر از بخشهایی که با بلاک لایت یا اسکای لایت نورپردازی شدهاند، دیده نمیشوند
• بخشهای بیشتری از این الگوریتم، مانند block light tint، ambient light color و night vision color اکنون از طریق environment attributes بهصورت data-driven کنترل میشوند
• یک دیباگ رندر جدید برای لایت مپ اضافه شده که میتوان آن را با کلید ترکیبی F3 + 4 فعال کرد
• این حالت با نمودارهای FPS/TPS و networking بهصورت همزمان قابل استفاده نیست
• این ابزار، تکسچر لایت مپ را بهصورت زنده در گوشهی پایین سمت راست صفحه نمایش میدهد
• محور عمودی این تکسچر، سطوح اسکای لایت را نشان میدهد (از ۰ تا ۱۵، از پایین به بالا)
• محور افقی این تکسچر، سطوح بلاک لایت را نشان میدهد (از ۰ تا ۱۵، از چپ به راست)
• رنگ هر پیکسل بیانگر رنگ نهاییای است که روی بلاکها و انتیتیها با سطوح متناظر بلاک لایت و اسکای لایت اعمال خواهد شد
تغییرات تکنیکال
• نسخهی دیتا پک اکنون ۹۵ است
• اگر فضای دیسک سرور کم باشد، یک toast notification برای اوپراتورهای سرور نمایش داده میشود
• بازی اکنون به Java 25 نیاز دارد
• نسخهی جاوای همراه بازی اکنون Microsoft build of OpenJDK 25 است
• تریدهایی که توسط ویلیجرها و واندرینگ تریدرها ارائه میشوند، اکنون data-driven هستند و میتوانند توسط توسعهدهندگان دیتا پک شخصیسازی شوند
• کامند swing اضافه شد
• یک کامند جدید که امکان swing کردن (حرکت نوسانی) دستهای انتیتیها را فعال میکند
• همهی انتیتیها از انیمیشن swing پشتیبانی نمیکنند؛ این کامند برای آنها هم با موفقیت اجرا میشود، اما کلاینت فقط در صورت امکان، انیمیشن را نمایش میدهد
• برای مثال، با این کامند میتوان دستهای مانکن را swing کرد
• خروجی دستور، تعداد انتیتیهایی را برمیگرداند که کامند swing برای آنها ارسال شده است
اشکالات رفع شده
• زامبیهای انتقامجو و زامبیهای کمکی (Zombie reinforcements) در حالت کریتیو سعی میکردند به بازیکن حمله کنند
• امکان ویرایش اینونتوری پیگلینها با کامند item replace وجود نداشت
• اسموت لایتینگ از سطح ۱ به ۰، روان و یکنواخت نبود
• ضربه زدن به مابها در حالت کریتیو و سپس تغییر به سروایول باعث میشد ماب شما را هدف بگیرد
• زامبیهای نوع لیدر با وجود داشتن حداکثر سلامت بیشتر، با ۲۰ HP اسپاون میشدند
• مپهایی که به حداکثر تعداد مارکر رسیده بودند، قابل قرار دادن در آیتم فریم نبودند
• نور محیطی در ندر نسبت به نسخههای قبلی تغییر رنگ داده و غیرطبیعی به نظر میرسید
• نورپردازی زیر آب هنگام فعال بودن افکت کاندوئیت پاور ناهماهنگ بود
• نور کم اسکای لایت و بلاک لایت وقتی روی یک ناحیه میافتادند، کاملاً خراب به نظر میرسید
• غذا دادن به گربه یا کرگ در حالت سروایول با فقط یک آیتم در اسلات انتخابشده، به اندازهی درست HP را بازیابی نمیکرد
• کریپرها بعد از مرگ بازیکن هم میتوانستند منفجر شوند
• سرعت حرکت اندر دراگون هنگام نشستن میتوانست تحت تأثیر حملات قرار بگیرد
• متن Debug overlay وقتی شفافیت بهبودیافته غیرفعال بود، تورفتگی داشت
• فایلهای اضافی level data fixer بهصورت غیرضروری در پوشهی data ورلدها ذخیره میشدند
• نیاز گرسنگی (hunger requirement) انچنت لانژ روی افکتهای post_piercing_attack انچنتهای سفارشی هم اعمال میشد
• دلفینها مثل نسخهی بدراک بازیکنانی که سوار ناتیلوس هستند را دنبال نمیکردند
• تنظیم Anisotropic filtering روی 8x باعث میشد تکسچرهای نیمهشفافِ مات، در فاصلهی دور شفاف شوند (وقتی تکسچر بلاکها اندازهی فرد داشتند)
• زامبی ویلیجرهایی که با اسپاون اگ پیشفرض سامن میشدند، همیشه بهصورت نوع پلینز اسپاون میشدند
• کلیک روی یک چست با لوتی که هنوز در حالت اسپکتیتور تولید نشده بود، صدای block.chest.locked را پخش میکرد
• توضیح گیم رول مربوط به Universal anger هنوز از شناسهی قدیمی Forgive dead players استفاده میکرد
نکات مهم مربوط به آخرین نسخه اسنپشات ماینکرفت جاوا ادیشن
• نسخههای اسنپ شات تنها برای (ماینکرافت جاوا ادیشن) در دسترس عموم هستند. برای نصب آخرین اسنپ شات، لانچر ماینکرفت خود را باز کنید و بخش Snapshot را در تب “Installations” فعال کنید.
• اسنپ شاتهای آزمایشی میتوانند دنیاهای ماینکرفتی شما را خراب کنند. بنابراین لطفاً از آنها نسخه بکاپ و پشتیبان تهیه کنید و یا در پوشهای متفاوت از دنیای اصلی خود اجرا کنید.


